Какъв е бил живота преди 1989? - Spodeli.net


Нещата от живота...
 
Реклама


 Начало
 Правила
 Добави история!
 Контакт
 
Споделени истории (121528)
 Любов и изневяра (29799)
 Секс и интимност (14406)
 Тинейджърски (21915)
 Семейство (6488)
 Здраве (9620)
 Спорт и красота (4713)
 На работното място (3193)
 Образование (7319)
 В чужбина (1658)
 Наркотици и алкохол (1116)
 Измислени истории (798)
 Проза, литература (1740)
 Други (18607)
 Избор на редактора (156)
 
Полезно

Пакет за пълно възстановяване със зъбни импланти в рамките 5 работни дни. Опитен екип и зъботехници, венозна седация от анестезиолог, временни и постоянни мостове - фиксирана цена

Запознай се с актуалните цени на зъбни импланти в дентална клиника Смайл Дентал Сървисес

 

  

Споделена история от Други

Какъв е бил живота преди 1989?
преди: 10 години, 8 месеца, прочетена 7081 пъти
Много ми е интересно какви са били годините в които България е била социалистическа страна. Опитвам се да разбера повече за това какъв е бил живота тогава, какви са били хората, традициите, вярно ли е че всички сте били по-задружни, какво не ви е харесвало, доколко сте се чувствали ограничени... и тн.
Всеки път щом питам някой който е живял през тези времена, не иска да ми каже много. Изглежда не искат да си спомнят, защото са толкова огорчени от миналото...
В учебниците по история този период на България дори не се изучава или споменава. Вярно че е най-скорошната ни история, но мисля че е важно да се знае и да се помни, за да не повтаряме същите грешки които често повтаряме с партии като БСП. Виждам много тийнеджъри които абсолютно нищо не разбират но се наричат комунисти и атакисти... и ми иде да се хвана за главата.

Иначе моля ви да ми разкажете тези които ги помните тези времена.

ПП. Без хейтъри и спамери.

 
Сподели историята:
 
<< Предишна Случайна Следваща >>
 
 

Коментари

Добави Коментар!
Вземи последните коментари по RSS
 
Изпрати ми имейл, ако някой добави коментар към тази история (какво е това?)
 
Email:
  ... ... ...
Коментари на страница: Най-отгоре:
1-50 от 85

преди: 10 години, 8 месеца
hash: 811ac5cf35
гласове:
1 2 3 4 5
  (244917 гласа)

2.   Ходех на училище всеки божи ден - изключително се държеше на присъствие. Но това, което научих тогава ми беше интересно и в голямата си степен още го помня. След училище всеки ходеше на някакви тренировки или кръжоци безплатно, само трябва да измислиш какво ти се прави и за какво те бива. Имах здрави зъби, защото ни изкарваха от час в зъболекарския кабинет, за да ни ги правя. Почти не се прибирах вкъщи от игра до голяма (8-9ти клас) - народна топка, жмичка, филми, ластик, баскетбол, държави, ръбче - едни от многото игри по онова време. Когато потраснах - в парка, там се закачахме с момчета, играхме карти, шах, дама, табла. Прибирах се посред нощ и единственото от което ме беше страх по пътя беше да не ми се скарат нашите, че закъснявам. Бездомни кучета нямаше. Психопати, педофили и всякакъв друг вид разбойници нямаше, може и да е имало, но аз не съм видяла и не бяха издигнати в обществото като национални герои. Наркомани - знаех, че се събират някъде около Попа, но сред моите съученици, познати и приятели - нямаше. Всяка година всички ходеме на море най-малко веднъж с родителите, а някои и по два пъти с пионерските и комсомолски лагери. МОЛове - нямаше, но имаше магазини, във всички от които се продаваха стоки на една и съща цена и с едно и също качество - от София до Бургас. Богати - имаше (значително по-малко от сегашните), но бедни и мизерстващи - нямаше. Банки имаше ДСК и ВСК с лихвен процент около 2% (ако не се лъжа). Безработни - нямаше, ходеха по къщите и гонеха лентяите да започват работа; всички имахме печати в паспортите къде работим. Дискотеки - нямаше, имаше някакви тъпи забави до 10 ч. вечерта на осветление като в бръснарница, затова ние се събирахме в парка или по къщите, като за един купон от 20 човека се падаше 2-3 бутилки концентрат (качествен алкохол!!! ), толкова ни бяха парите! Учениски столове за по 50 ст. и занимални - имаше, Кабелна телевизия и интернет - нямаше, имаше 30 кина в София, които особено вечер бяха препълнени, за ученици - 40 ст. билетчето. Магестрали - нямаше, но нямаше и дупки по улиците. Лятото: четяхме книги, минимум 10 от задължителната ученическа литература, по по желание още поне 10. Ходехме на бригади - целия випуск с рейсове или с влак ходехме за по 1 месец да помагаме в селското стопанство. Вярно, за никакви пари, но бяхме далеч от къщи, бяхме заедно, самостоятелни, без родителски надзор, вечер си правехме дискотеки и забави, свирехме на китари и пеехме край огньовете. Това са ми най-прекрасните спомени, наистина! В чужбина - не пътувахме, но и при нас не идваха, затова не знаехме за неща като дрога, трафик на оръжие и хора, спин, радикален ислям и всички останали екстри на външния свят; проститутки имаше, но основно в големите хотели и те повечето бяха сътрудници на милицията. Икономика, селско стопанство, туризъм, наука, образование, здравеопазване - имаше. Дънки и маратонки за всички - нямаше, но имаше учнически униформи, топли дрехи и обувки (грубовати и грознички), но за всички. Дълги коси за момчетата нямаше, беше задължително късата подстрижка, сага младежите са с почти бръснати, с разбойнически прически. Парно - имаше, вкъщи и в училищата - баня! Вносни коли - нямаше, само руски лади, волги и москвичи, задръствания и кражби на автомобили - нямаше. Скъпи хоели - нямаше, имаше няколко и останалото бяха почивни станции към всеки институт или завод, а природа по черноморските и планинските курорти - имаше. Художествена самодейност - имаше, с групи, отбори и ансамбли сме обиколили къде ли не, включително в западни страни за сметка на държавата. Охранителни фирми - нямаше, имаше Народна милиция, с която на никой не му хрумваше да се държи неуважително и от която престъпниците се страхуваха. Кръшкачи и тарикати - имаше, и сега има, но са по-нахални, нагли, безпардонни и обикновенно антикомунисти. Привилегии имаше, за някои - доста, корупция - нямаше. Свобода на словото - нямаше, имаше цезура за циничното, пошлото и неморалното. Училища, учебници, детски градини, болници или здравни служби в малките селца - имаше. Аптеки много нямаше, но всеки можеше да си купи лекарствата. Музика западна - нямаше, имаше родна, която и вие още слушате и харесвате. Църкви - имаше, аз съм кръстена на 15 години по собствено желание, обожавах да ходя на църква освен заради спокойствието и страхопочитанието, което изпитвам там към Господ и заради хубавите картини, икони и музика. Влизала съм в църкви ианстири колкото си искам и когато си поискам, никой не ме е спирал, не съм чула и приятелите ми, познатите или роднините да са били спирани или ограничавани. Екскурзии поне 2 пъти в срока за без пари из цяла България -имаше.
Сигурно много неща съм пропуснала. Мога да продължа до утре, но и без това стана много дълго.
Това не харесват на комунизма ловците на риба в мътни води, за тях комунизъм = железен ред и дисциплина = невъзможност за престъпност, корупция, проституция, наркотрафик, безнаказани убийства, грабежи и изнасилвания, банкови измами, безразборно вдигане на цени, намаляване на заплати и всичко останало, съпътстващо демокрацията. Затова за някои комунизъм и социализъм са мръсни думи.
Аз имах щастливо и безгрижно детство, имах мечти, а ти?

 
  ...
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 3832f2cf1b
гласове:
1 2 3 4 5
  (216306 гласа)

3.   Реших да ти отговоря, не защото няма други такива теми в нета, а защто задаваш правилните въпроси.
Какъв е бил живота тогава? - Живота беше справедлив за мързеливите и несправедлив за работните. Всички имаха сравнително еднакви заплати и колкото и да се стараят работните и можещите, не можеше да поситгнат по висока заплата с труда си. Имаше пари за хляб и парно, но нищо повече. Заплатите стигаха, но само за хляб и два пъти месечно салам на аванс и заплата по един кг, другите продукти се снабдяваха от село, отглеждаха се от майки/баби. Правеше се изключително много домашна зимнина, 250 буркана на семейство. А зимнина не се прави от преяждане и хубав луксозен живот, предполагам разбираш.
Децата навън не купуваха храна, ядяха филия намазана с домашна лютеница, масло и мерудия, общо казано това е. Домати, краставии и чушки имаше само през лятото, банани, портокали и лимони само през зимата.
Около 85година се появиха вече по голямо количество зимни краставици от тези отгледани в парник и те бяха само за богатите. Богатите бяха тези с високо образование и връзки, които могат да имат по високи заплати от това да имаш само хляб и парно. В махалата на другите деца им течаха лигите, докато едно от тях гризе краставица със сол през април месец пред блока, 85 година. Със съжаление мога да спомена, че не аз бях детето с краставицата. Макар майка ми да бе инжинер, а баща ми бригадир-електротехник, аз бях 12 годишно дете с филия домашна лютеница.
Сметни са сам/а, през 1985г. заплатата на ромка чистачка 140лв, заплатата на електротехник 165лв, заплатата на инжинер 190лв. Чакаше се за автомобил 10 години, но и той струваше 8000- 9000лв. Как са успявали с такива заплати да купят нов автомобил? Можеше да си купиш жилището в което живееш от жил фонд, но и то струваше 12000лв, как са успявали с тези заплати?
Чесно казано, с ръка на сърце, сега сме 100 пъти по добре от тогава. Сега ако работим със 5 месечна заплата можем да си купим що-годе автомобил. Със заплатите ни от 10 години ще се сдобием с ново жилище. С нашите заплати в момента си позволяваме не само хляб и салам, но и компютър, джи ес ем, лсд телевизор и какво ли още не, а буркани сега купуваме и през уикенда не копаем на село. Сега един старателен инжинер може да взема 10 пъти повече от чистачката в дадена фирма, а тогава колкото и да сетарае не повече от 1, 5 пъти. Сега нискоквалифицираните работници могат да идат на море, било то за ден два.
Разбира се времето си имаше и своите хубави страни, почти всички деца ходиха на лагер 14 дни. За ПОЧТИ всички високо квалифицирани работници имаше уредени евтини почивни станции на морето. Но всички бяха отделени, не можеш да отидеш в друга станция, която не е към товя завод. Почти е с големи букви, защото много хора дори не успяваха да си мечтаят за почивка на море.
Вярно ли е че всички сте били по-задружни? Не точно, като съседи бяха задружни, но така или иначе не можеше инжинер да живее в един вход с камериерка например. Тоест това "приятелство" не се дължеше на задружие, а на общи интереси. Самият жил фонд така разпределяше блоковете, че в този блок всички собственици са военни, в другия всички са шофьори, в трети всички са на едно и също работно място... Събираха се хората по комшийски, но всички работеха на подобни длъжности или поне 95% от всички живущи във входа. Разследвай сам/а и ще видиш, че в даден вход всички стари собственици над 60год възраст, поне един от семейството е имал подобна длъжност заедно със съседите.
Доколко сте се чувствали ограничени? Ограниченси от всякъде, съобразяваш всички свой действия и думи според това какво ще кажат хората. Във всеки вход имаше поне двама, които докладваха на полицията, какво грешно си сторил или казал, дори в дома си, кои си посрещнал и какво грешно сте си говорили. Достатъчно бе някой да иде в полицията и да каже, че чул от свой приятел, че ти си говорил против партията и тогава, ти биваш пратен в затвора белене, а цялото ти семейство отритнато от обществото. Децата ти отритнати в училище, все пак деца на полит. затворник.
Нямаш право да ходиш в чужбина освен чрез екскурзия до Соц държави или на някъкво състезание в Европа/Америка.
Ако си седнал на маса и говориш с чужденец европеец, те грози затвор за държавна измяна наричат те "шпионин" на дадената европейска държава. На мой съученик баща му лежа три месеца, защото е говорил френски в слънчев бряг, без да работи в комплекса. Ако не си сервитьор барман, рецепционист или полицай, се признава единствената друга възможност шпионин, иначе каква работа имаш да говориш с чужденци и то такива, които не са от соц държава.
Нямаше право да се преместиш да живееш в голям град, единствения начин да станеш от селянин на гражданин, беше да се ожениш/омъжиш за гражданин. Десетки хиляди семейства се създадоха заради гражданско жителство, не по любов.
Общо казано всичко беше ограничения на действия и думи и нахранен народа но с хляб.

 
  ...
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 824178be24
гласове:
1 2 3 4 5
  (26 гласа)

4.   Нацията ни беше защитена. Младежите минаваха военно обучение в училище, имахме 180 000 армия и не трябваше да се страхуваме от Турция. По улиците не се продаваше хероин
и децата на България не умираха от наркотици. Хората имаха идеали. Сега има само наркотици, чалга и турцизация.

 
  ... горе^
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 68aced72d0
гласове:
1 2 3 4 5
  (2 гласа)

6.   Българите винаги са по-задружни когато имат общ враг. То това май важи за всички народи де.

Но още Вазов беше писал, че турското робство имало една положителна черта и това е било как повечето българи били еднакво бедни(т. е. нямало е класово разделение) и вечер излизали пред къщите си да говорят против турската власт. Така е имало чувство за общност. През комунизма е било подобно, макар в последните години от комунизма нещата да стават по-различни.

Живял съм 4 години през комунизма, т. е. не си спомням нищо, но от родители и познати съм чувал, че животът е бил по-СИГУРЕН. Т. е. започваш работа в една фабрика и понеже фабриката е държавна вероятността да фалира е много малка. Затова и си работиш там 20-30 години до пенсия. От друга страна комунистите са направили някои изключително лоши неща като народния съд и насилствената урбанизация. Народният съд е представлявал изтребване на де що има по-интелигентен българин, който се е противопоставял на новата власт. За насилствената урбанизация имам личен пример - моето семейство е имало къща в центъра на голям български град, но през 50-те години изземват къщата и дават двустаен апартамент в блок на края на града. Излишно е да казвам, че замяната не е равностойна. Освен това, къщата не я събарят, а настаняват някаква партийна структура вътре.

Ето резюме според мене:

лоши неща:
- насилствена урбанизация и застрояване на България с грозни високи гето блокове, въпреки че има предостатъчно място (например повечето българи са живели в къщи до 1944-та). Това днес води до липса на места за паркиране около блоковете, липса на чувство за отговорност у живущите, кавги между съседи заради различни интереси(например кой в блока да има парно и защо този дето няма парно също плаща за парното на съседа) и тнт. В Белгия са се опитали да строят блокове, но бързо са видяли, че имат асоциален ефект и са спрели.
- не се е позволявало да се издигнеш в обществото ако не си партиен член. А ако си от семейство на бивши противници на режима шансовете ти са били нулеви и трябвало да благодариш, че не си в Белене.
- липса на частна инициатива. В социалистическа Норвегия например държавата е най-големия работодател и храни 60% от населението. Ако някой иска да прави бизнес обаче, няма проблем да го прави. През българския комунизъм не е било така, частната инициатива е била забранена абсолютно. Едва в по-късни години са разрешили някакви частни неща, ама той режима пада след това.
- културата е била контролирана (това е и и -). Дори и качествени западни продукции са влизали много трудно (най-често нелегално). Дори българските филми и постановки е трябвало да бъдат първо показани пред партийна комисия която да ги одобри.
- Нискоефективна икономика. Значи наскоро разсекретиха стенограми от разни събирания на БКП и малко поразгледах от интерес. Оказва се, че едва през 1986-7 започват да говорят за "безлюдни технологии", демек роботизирани фабрики. Такива каквито в Япония е имало през 60-те.

хубави неща:
- сигурни доходи на по-голямата част от населението
- нискокачествени презервативи (късат се често, следователно е имало повече бременности и по-голям естествен прираст)
- абортът е бил разрешен едва след второ дете (пак е било добре за естествения прираст)
- инвестиции в инфраструктура
- културата е била контролирана. Както казах това е и и -. По принцип чалгата се появява през средата на 1980-те години (Хисарския поп и др. ), но не получава голямо разпространение вероятно защото компаниите, разпространяващи записи (плочи и касетки) са били държавни и не са могли да записват подобен бълвоч. Още повече, младите са слушали полу-легална западна музика, основно защото е била забранена. Партията одобрява групи като Щурците, Сигнал и много други групи, които се стараят да слагат смислени текстове в песните си.

Ся ако ме питате какво трябва да вземем от комунизма и какво трябва да променим (лично мнение):
- Трябва да се забрани строежа на блокове по над 3-4 етажа. Това според мен е най-голямата грешка на комунизма.
- Трябва културата да се контролира повече. Това вече е много трудно с наличието на интернет, но нищо не пречи поне по телевизията да не се излъчват грозотии. "Вип Брадър" и подобни простотии са чалга в телевизионен вариант.
- Трябва да се стимулира научно-творческата дейност сред населението. Българите започваме това още с построяването на читалищата далеч преди какъвто и да е комунизъм, но комунизмът продължава идеята. А днес читалищата се ползват само като зали за разни събития.
- Да се стимулират младите семейства ПОВЕЧЕ финансово. Дори и в днешната объркана демоНокрация държавата прави данъчни облекчения ако младо семейство изтегли банков кредит (доколкото знам покрива изцяло лихвата). През комунизма е имало подобни облекчения, но там държавата дори е давала пари по главницата. Това е позволило на много млади, но бедни семейства, да се задомят.

За мен и двата вида държавно управление имат и плюсове и минуси и няма еднозначен отговор кога е било по-хубаво.

 
  ...
преди: 10 години, 8 месеца
hash: df824a52c7
гласове:
1 2 3 4 5
  (9 гласа)

7.   От другата година, програмите по българска телевизия, няма да са само на български и турски, но и на арабски, цигански и африкано. Децата в училищата ще бъда обучавани на; не само как се става педераст, но и как да говорят и да се държат като такива, защото нуждите на това нашетвие от рязани манафи, трябва да се задовоят. Как може да не обичаш сегашните ни управници "патриоти", които в много от случаите, не са дори и българи. Само ги вижте какви "сладури" са и как продават България за жълти стотинки, а в същото време, са седнали да се присмиват на кумунистите. Пълна сркъб.

 
  ...


...
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 51b2e92bb9
гласове:
1 2 3 4 5
  (9 гласа)

8.   Живота беше добър, имаше за всички, дори циганите работеха или както се пее в песента:Нямаше го СДС-то, нямаше Доган,
Да показват пред народа,
кой е с по-голям? Нямаше го шоумена Слави Трифонов.
Нямаше го супермена Бойко Борисов.
А пък царя във чужбина беше се покрил.
Там далече от народа той се беше скрил.

 
  ... горе^
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 9626e968c7
гласове:
1 2 3 4 5
  (7 гласа)

9.   № 6, ти или си турчин или някой сериозно изчукан в главата кълвач. Не забравяй, че повечето от хората които живяха по онова време сме още живи. Кумунистите може и да не бяха много цвете за мирисане, но за разлика от тези кючек-майстори, които са на власт сега, нямаха за за цел да унищожат България. По времето на Живков имаше сигурност. Тогава, за разлика от сега, когато някой имаше проблеми със здравето, не трябваше да ходи и да взема заем от банката, защото здравеопазането и зъболечението бяха безплатни. Нямаше клошари и просяци, а и никой беше тръгнал от отчаяние и безисходица да се самозапалва. Ако цялата тази помия дето е сега, означава демокрация, тогава да я е-а в демокрацията.

 
  ...
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 2cb4d429a7
гласове:
1 2 3 4 5
  (85399 гласа)

10.   Роден съм през 1981 година, но пак си спомням от онези времена, малко и бледо, но никога не бих ги забравил, как си играхме до късно вечерта на криеница и гонинка, беше много весело. Силно се забелязва агресията на младежите, а по нашо време не си спомням, нокой ученик да се сбие с някой или да наругае учител. Авторе и аз като теб и все още се интересувам от миналото на българският народ и доста често разговарям с стари хора. Странно е но досега нито един не се е оплквал, че не му е било по добре от сега. Има хора които не са харесвали този строи но това са единици, хора които искат да грабят, да лъжат с една дума да унищожават, но по време на комунизма, това не беше възможно и така трябвда да бъде. Когато се прибирам за бг НЯМАМ чувството че си оптивам. та ние имаме турска партия в парламнета. Отдавна мина когато имах бг за родина, вече не е

 
  ...
преди: 10 години, 8 месеца
hash: d487f57f4e
гласове:
1 2 3 4 5
  (1 гласа)

11.   Здравейте съботни читатели,
Всеки под различен ъгъл разглежда този период - някой е бил по млад, друг по на село или с родители от „ голямото добро утро“. Така че - отговорите на всички тук са пъстри и противоречиви, както животът.
В формулировката на темата виждам контекст относно грешките, повтарянето им и неразбирането - Добре! Но една птичка пролет не прави. Не очаквай голями чудеса от осъзнаването на миналото! Ако на теб те е в помощ е Ок.
Бих го казал с други думи - разликата между Социализма и дивият Капитализъм е в Морала на хората които са в конкретната ситуация. Как ти го преработваш и живееш е сбор от факторите около теб сега.
Отговорите на твоите въпроси, според моят мироглед на тогавъшен столичен младеж:
1. Животът течеше на по-ниски обороти. И както и сега - имаш ли енергия, то искаш да постигнеш УСПЕХ /в животът. И се буташ, и се бориш и.. живееш с цел!
2. Хората - имаха по малко вещи и струва ми се и по малко страх от утрешният ден. Поради не толкова широкият информационен поток имаха друга ценностна система - по-човешка някакси.
3. Традициите - определено се държеше на тях и се предаваха нататък. Жалко, че вече това понятие изгуби стойноста си в България.
4. Задружни - ДА, стадният и семейният рефлекс бяха много по силни и скрепяващи.
5. За нехаресването - виж отговорите отгоре.
6. Дали хората/масата е била ограничена - да, според социалната система и закони. Сега също има такива фактори - например финансовите възможности.
М44

 
  ... горе^
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 39adf21019
гласове:
1 2 3 4 5
  (70348 гласа)

12.   Живота беше нормален и по справедлив от сегашния и парите от нашите данъци отиваха по предназнъчение не се крадеше като сега учехани че да си българин е гордо и имаше пълна свобода за нормалните хора а в лагерите ходеха изнасилвачи убици и хора които са срещу власта но и сега ако се опълчиш срещу власта си аут живота беше спокоен хората добри беше живот като в рая.

 
  ...

...
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 68aced72d0
гласове:
1 2 3 4 5
  (0 гласа)

13.   до номер 2:

Всичко, което описа, по никакъв начин не е коренно свързано с комунизма. Аз съм роден 1989-та и съм израснал подобно на теб - с игра до късно навънка, с четене на книги, със свирене на китара и екскурзии. И имах мечти, разбира се, всяко дете има. Някъде към 1998-9 започнаха нещата да стават зле, смених училището и новите съученици бяха в голямата си част разни разглезени богаташчета, дето не можех да ги понасям.

Най-важното са не материалните придобивки, а преживяванията и времето, прекарано с други хора... Ей това нещо е било валидно през комунизма, а сега хората гледат само материалните придобивки.

 
  ...
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 676afb0942
гласове:
1 2 3 4 5
  (4 гласа)

14.   Хайде сега престанете с тез коментари за турци, националисти, социалисти, комунисти, гейове, казарма, разврат и други ваши фанатизми. За пръв път от месеци бе публикувано едно бижу в целия този списък с простотии за секс, пийняци, дрога, неква любов и др., а вие великите пак се обадихте да тероризирате полето за коментари!!

 
  ... горе^
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 4288620687
гласове:
1 2 3 4 5
  (4 гласа)

15.   Номер 1, и морето детство беше точно такова и се подписвам под всяка твоя дума!

 
  ...
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 68aced72d0
гласове:
1 2 3 4 5
  (0 гласа)

16.   9,

(от 6)

ти аргументи можеш ли да дадеш или само да ме нападаш като личност? Щото ако не можеш да дадеш аргументи губиш спора без значение какъв съм аз.

Доколкото разбирам ти искаш да живееш в пренаселен гето блок, вместо както преди 1944-та - в едно- и дву-фамилни къщи. Доколкото разбирам искаш да ограничиш предприемчивите хора да не могат да създават и реализират идеите си, за да не може да станат по-богати от другите. И доколкото разбирам ти харесва ниската ражадемост сред българите днес...

 
  ...
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 2583a4797c
гласове:
1 2 3 4 5
  (0 гласа)

17.   Ами първите ми седем години са ми дадени от това време и личноста която съм сега като разбирания и поведение дължа именно на времето преди 89-та. Различавам се тотално от младите хора родени след това. Иначе много мога да говоря за това време защото то просто е нещо което не можеш да забравиш. Например училището нямаше нищо общо с това което е сега. В стаята като влезеше учителката имаше дежурен който казваше на висок глас" Клас стани" и всички ставаха едновременно и замръзваха, след което той казваше "клас мирно" и всички заставаха под строй подобно на армията. Тетрадките не бяха с разни чалга певици или други герои на кориците им а бяха в бяло облекло и се лепеше етикет с името и класа на ученика. И се правеха проверки на всеки ученик-и ако имаше нещо нередно се обявяваше за нередовен ученик и следваха наказания. А децата така бяха възпитани че като видят че другарчето им прави нещо лошо, трябваше да го издадат. Учениците според възраста си бяха пионери и чавдарчета със съответните вратовръзки. Както и имаше много съветски паметници и такива на Георги Димитров пред които се стоявахме и пеехме. Всичко беше много строго. Нямаше нищо западно. Даже не знаехме какво е кока кола. Но пък всичко беше много евтино. Друга голяма разлика беше полицията и сигурноста. Полицията биеше и то много и здраво. Биеше докато си признаят виновните всичко. А престъпноста беше нищожна. За най-малкото нещо се стоварваха обвинения или започваше разследване. Фашизма беше най-страшното нещо за което могат да те обвинят. Дори дете можеше да бъде арестувано за най-малкото нещо ако то напомня за фашизма. Хората не ги беше страх да се разхождат сами в парка или където и да било. Нямаше никакви други коли освен съветски-лада москвич или волга. А ако това нещо със оцапването на паметника на съветската армия дето го направиха наскоро беше направено по онова време тия щяха да са в най-страшния концлагер откъдето не се излиза жив - във Белене.

 
  ... горе^

...
преди: 10 години, 8 месеца
hash: d5d03e303e
гласове:
1 2 3 4 5
  (5 гласа)

18.   Построяването на един модерен комунизъм, не е утопия! Това е абсолютна евтопия ( постижима утопия ). Всичко е въпрос на самосъзнание. Идеята е хубава, но само при условие, че не се повтори някое от предишните извращения, разрушили основите на идеята. И все пак живота беше по хубав. Поздрави за номер 1.

 
  ...
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 68aced72d0
гласове:
1 2 3 4 5
  (6 гласа)

19.   ЕДИНСТВЕНАТА причина животът преди 1989-та да ви се струва по-добър е, че не е имало с какво по-добро да го сравните по него време. Границите са били затворени за западния свят.

 
  ...
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 2991cae8fa
гласове:
1 2 3 4 5
  (1 гласа)

20.   ето тук сме го коментирали надьлго и нашироко

http://spodeli. net/3/story-9663. html

 
  ... горе^
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 4cc4ed2826
гласове:
1 2 3 4 5
  (14 гласа)

21.   Интересна комунистическа пропаганда си спретнахте тук, нацията ни била защитена, нямало престъпност... Вие май изобщо не мислите, че по време на комунизъм на високите постове си крадат колкото си желаят, населението не се закача - те са послушни овце и интелигенцията няма право на мнение. И как всеки честен и интелигентен човек, на когото не му изнасяше, беше подлаган на репресии, интелигенцията беше ликвидирана и младите хора бяха потъпквани по казарми и лагери... И още сме в ръцете на тези мръсни болшевишки изчадия адови чрез лъжата, наречена Преход, която изби по икономически път и прогони от държавата ни милиони българи... Не 24, а 80 години търпим това потъпкване на нацията ни, имаща потенциал да бъде ВЕЛИКА! После не се чудете защо сме пропаднала държава... Спирам да чета този сайт.

 
  ...
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 68d1e7f5da
гласове:
1 2 3 4 5
  (3 гласа)

22.   Аз, само ще допълня Номер 1 и доста от вече разказалите тук.
Нямаше GSM-и. Имаше само стационарни телефони, т. е. с кабел. Огромен плюс за тези, които желаят да излезнат спокойно навън, за да се разходят без напрежение, че шефът може да звънне и да те извика по спешност.

 
  ...

...
преди: 10 години, 8 месеца
hash: 7baf5358d9
гласове:
1 2 3 4 5
  (2 гласа)

23.   №1 е дал доста изчерпателна представа. В допълнение: висшите учебни заведения не бяха във всеки град и въпросното образование имаше тежест. За едно място се бореха по 10-15 човека, а местата не бяха много. Имаш право на само една ликвидация на година и ако не я вземеш -прекъсваш. Не ти заверяват семестъра, ако нямаш редовно присъствие на упражнения и лекции по всяка една дисциплина. Един подпис да нямаш - прекъсваш. Обучението беше безплатно, няма такси. Преподавателите, които водеха тогава бяха велики. И настоящите студенти ползват написаното от тях, защото е написано като хората, а не от професори на килограм. В един период от време, аз не го хванах, след завършване, е имало разпределение-отиваш да работиш в определено населено място - най-често там, откъдето си, но не винаги. Разпределението е било 3 години и не можеш да не го спазиш. Безработен висшист нямаше. Както и изобщо безработица.
Учениците имаха вечерен час и учители от съответното училище обикаляха и без това малкото заведения и проверяваха. Учебниците бяха безплатни. Казармата беше задължителна - 2 години, после ги намалиха и после нямаше такава - не дай Боже, да стане някоя простотия, направо не виждам как държавата би си справила. Или да разчитам на това, че сме в НАТО - ха-ха! Абе имаш ред в кочината и оттам - чувство за сигурност. Имаше период, в който абортите бяха забранени, освен по медицински съображения. Със сигурност шефовете пак са крадяли, но не в такива мащаби. Това, което се извършва от 1989 година насам си е целенасочена акция за ликвидиране на нацията - по всевъзможни начини.

 
  ... горе^
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 9568fa7424
гласове:
1 2 3 4 5
  (2 гласа)

24.   22, пишеш глупости! Естествено, че нямаше мобилни телефони, но това не е от социализма!!! Просто тази технология се разви и навлезе по-късно НАВСЯКЪДЕ по света!!!

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 023914b446
гласове:
1 2 3 4 5
  (6 гласа)

25.   №16,
По добре да живея в пренаселен блок, отколкото в пренаселена от новодошли негри и араби. По добре да жиея в бедна ХРИСТИЯНСКА ДЪРЖАВА, отколкото в държава доминирана от откачени мюсюлмани и по тяхните закони и обичаи. Не бих икал един от новите специалитети в България да бъде - кръв от крава смесена с мляко и като отида в месарски магазин да разбера че им е забранено повче да продават свинско и че ако не спазват забраната, ще бъдат наказани по шария закон - вързани в средата на някоя центрана градинка и "правослвните" да ги замеря с камъни до като ги убият. Вместо свинсо на показ във витрината ще бъде голяма отсечена камилска глава за готвене, което е част от арабската кухня. Тъй като някои от хората тука са късогледи гьотверени, си мислят че трябва гостоприемно да ги накараме да се почувстват все едно са си в собствения дом, което, между другото те направиха още със стъпването си на българска земя и бяха възмутени че още не сме си сменили законите така че да им удисат на тях. На тебе може и да не ти пука дали децата ти един ден ще се оженят за някакви мангали и подкастрените ти внуци, като ги заведеш на детската площадка да играят, ще съскат като диви животни на другите деца когато се доблжат до тях. На тебе, може и да не ти пука, че утре някой буклук може да поиска да смени и името държавата ни, но нас ни е грижа, защото ние сме БЪЛГАРИ, не като теб, който е по всяка вероятност е един от многото чужденци, говорещ добре езика ни и си навира гоемия нос навсякъде, с единствената цел да причини болка и проблеми.

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 41810f7773
гласове:
1 2 3 4 5
  (3 гласа)

26.   От 18

21, капиталът плюе по всеки свой враг за да го накара да изглежда по-лош от него! Това само прави комунизма по силен и убедителен за хората, тъй като подчертава неговото величие и непреходност!

 
  ... горе^
преди: 10 години, 7 месеца
hash: a807e30272
гласове:
1 2 3 4 5
  (4 гласа)

27.   21 и като спреш да четеш сайта какво - ще ни накривиш шапките ли? Да не си някакъв супер-важен човек с когото да се съобразяваме и да ни пука, че ще спреш да четеш сайта. При комунизма нямаше турската етническа партия и не се провеждаше турцизация и циганизация на българското общество. Да действително нацията ни беше защитена, вместо да се пълни с емигранти и сирийци и имахме 180 000 армия плюс факта, че всички минаваха военно обучение и можеха да защитават държавата си в случай на война. Сега кажете ни коя съседна държава е по-слаба от нас - единствено Македония може би. А и действително младите не умираха от хероин и от други наркотици. Предпочитам Държавна сигурност и Вътрешни войски пред турцизация, циганизация и мутризация на държавата ни.

 
  ...

...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 7f8dcf55ce
гласове:
1 2 3 4 5
  (5 гласа)

28.   Ето това беше достатъчно да се залея от смях.
" Чесно казано, с ръка на сърце, сега сме 100 пъти по добре от тогава. Сега ако работим със 5 месечна заплата можем да си купим що-годе автомобил. Със заплатите ни от 10 години ще се сдобием с ново жилище. С нашите заплати в момента си позволяваме не само хляб и салам, но и компютър, джи ес ем, лсд телевизор и какво ли още не, а буркани сега купуваме и през уикенда не копаем на село. Сега един старателен инжинер може да взема 10 пъти повече от чистачката в дадена фирма, а тогава колкото и да сетарае не повече от 1, 5 пъти. Сега нискоквалифицираните работници могат да идат на море, било то за ден два. "


Излез да си играеш, не лъжи така мазно.

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 68aced72d0
гласове:
1 2 3 4 5
  (5 гласа)

29.   Знаете ли, правилният въпрос трябваше да е "Какъв е бил животът преди 1944-та? "

Хората винаги с кеф си спомнят за младостта си, без значение строя. Забележете повечето коментари какви са "играехме си до късно като деца, в училище имаше дисциплина и тнт. ". Това са коментари на деца, т. е. въпросните хора си спомнят детството си.

Иначе и аз съм си играл до късно навън и то след 1989-та. Сигурен съм, че и преди 1944-та са си играли късно навън.

 
  ... горе^
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 3832f2cf1b
гласове:
1 2 3 4 5
  (3 гласа)

30.   №28 За съжаление отдавна свършиха годниките на игра дори на децата ми.
Може да ти е смешно, защото си малък, но през соца жил фонд даваха под наем едно жилище на две семейства, колко е било задружно!!! С обща кухня и WC за две непознати семейства. Семействата се запознаваха чак по време на нанасянето. Сега две семейства живеят в един и същ апартамент само, ако са роднини и по тяхно желание. Има квартири и никой не ги спира. Тогава нямаше право на избор, отивате Павлови и Спасови в едно двустайно жилище и толкова.
Във входа до 1983 година само едно семейство бе успяло да се уреди за телефон, и нашите до 1983г. ходиха в комшийте да звънят, ако се наложи линейка или друго.
Сега средна заплата за страната около 770лв, нима не можеш да си купиш що-годе автомобил за 3850лв. А за 10 години тази сума става 92 хиляди, можеш да си купиш тристайно жилище и да го обзаведеш.
Смешно ти е, но сме ходили всеки уикенд на село, да вършим земеделски труд. Сега децата не знаят какво е мотика.
Не е ли сега по добре?
Дано не се връща времето назад и никога децата ни да не познават миналото изцяло. Добре е да пазите само хубавите спомени, но признаите имаше и доста лоши.

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 3b3acb886b
гласове:
1 2 3 4 5
  (1 гласа)

31.   № 21,
Ще ти дам един хубав пример за интелигенцията. Цитирам ти спортна новина от миналия месец.

" Най-противоречивият участник в акцията по разсъбличането на Ивайло Петев е Руслан Жената, студент 3-ти курс в Софийския университет. Руслан е сред тарторите на фракцията „Саут Дивижън", той произхожда от заможно семейство. Казват, че баща му е реномиран преподавател във висше учебно заведение и е уважаван в академичните среди. „Руслан и до ден днешен е издържан от родителите си, заради това и го наричат Жената. Той е студент в Софийския университет, но също така е и редовен участник в улични мелета. За да не яде бой от фенове на ЦСКА, Руслан движи с Близнаците, на които плаща по 30 лева дневни", разкриват привърженици на „сините". "

Ето ти я интелигенцията, която толкова съжалявате. Лумпени и побойници. И може да не са всички такива, но е факт, че противоречиви личности се изявяват във висшите среди.

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 68aced72d0
гласове:
1 2 3 4 5
  (0 гласа)

32.   до 25 от 16:

Чакай малко... никъде не съм казал, че като искам хората да живеят в къщи като преди 1944, искам в тези къщи да има араби и мюсюлмани. Аз подкрепям силна българска идентичност! Панелните блокове обаче пречат на това, защото са асоциални! Няма места за паркиране, съседите се карат, защото има твърде много хора, с които да се съобраяваш. Същевременно се създава чувство на споделена отговорност, при което в крайна сметка никой не поема отговорност. Панелките са като мравуняк, ние мравки ли сме?

Комунистите са построили панелките, защото е трябвало хората бързо да се простят с частната си собственост по селата и да мигрират към големите градове, където да работят в държавни предприятия.

Преди 1944-та хората са можели да избират къде и как да живеят, дали да си купят къща в града или на село. След 1944-та е трябвало всеки да ходи където му кажат и ако си в района на по-голям град веднага те настаняват в панелен блок. Да не говорим, че не е можело да отидеш да живееш в друг град, ако искаш.

 
  ... горе^

...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 15e4cbe498
гласове:
1 2 3 4 5
  (5 гласа)

33.   №30, тогава в някои от големите градове, наистина имаше недостиг на държавни жилища, но причината за това беше, недостига на работна ръка в строителството, защото никой, освен цигани и турци не искаше да работи там. Надявам се сега, това че имаш телефон те е направило изключитлно щастлив човек, защото е очевидно че тогава си нямал и това много те е депресирало. Тогава хронично болните имаха предимство за прекарването на домашен телефон. Колата тогава не беше неободимост, защото всеки си избираше рабта, по бизко до дома си, а и публечен транспорт имаше достотъчно. С билетче от 6 стотинки можеше да отидеш от единия, до другия край на София. Билета за влака София - Бургас беше не повече от 9 лева. Тогава една баничка беше; 10 стотинки за малка и 20 ст. за голяма. Сега те са между 1 - 1лев и 80 Казваш че сега средната работна заплата е 770 лева, но гоямата част от хората не вземат повече от 500 лева. Тогва заплатите може и да не бяха много голями, но всеки можеше веднъж в годината да си заведе семейството на почивка. Тогава за слепите и глухите хора имаше специално създадени предприятия(Тих труд) които отговаряха на техните нужди, сега има само поздрав със средния пръст за тях. Тогава, много хора си правеха зимнина в буркани и за разлика от това което се продава в магазините днес не бяха натъпкани с химикали. Някои от лютениците сега, са нищо повече от оцветено и овкусено нишесте и като хапнеш малко от него, чак ушите ти се надървявят и след това ще пърдиш цял ден като магаре. Не казвам че абсолютно всичко тогава беше по-добре от сега, но живота беше много по спокоен и имаше сигурност. Никой не се притесняваше че ще си загуби работата и ако не може да си намери друга и да си плаща заема който е взел за закупуване на жилището, банката ще му го конфискува и ще изхвърлят и него и семейството му на улицата, без да им мигне окото.

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: ef10484dfe
гласове:
1 2 3 4 5
  (1 гласа)

34.   Започнаха тенденциозните коментари и реалният живот от преди 1989 мина на заден план. А 30 номер май изпусна: "раздаваха жилища"!!
Кой ли днес ще ни раздаде едно апартаментче или кредит с 2% лихва?
Обаче след месец е вече 2014. Така че-добре че сме живи!

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 68aced72d0
гласове:
1 2 3 4 5
  (4 гласа)

35.   30,

аз съм от противниците на режима до 1989-та, но съм много "за" децата да имат представа от селскостопански труд. Да знаят как техните прадеди са работели и са си изкарвали прехраната. Освен това не се знае какво може да се случи с консуматорската система и как ако изведнъж рухне, всеки ще трябва да се върне на село и сам да се изхранва.

 
  ... горе^
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 3832f2cf1b
гласове:
1 2 3 4 5
  (2 гласа)

36.   До №33 Така ли, а кой сега е зает в строителството, като строител, че казваш тогава било различно само цигани и турци? Ходил ли си скоро на строителна площадка да чуеш майчиния език на работниците? Това е нискоквалифициран труд и нискообразованите работят там. Както сега така и тогава, строител се става със строителен техникум или със 5 години стаж като помощник стоител.
И цялата ти изповед завършва с това, че СЕГА човек САМ може да прави избор, колко да учи, къде да работи, дали да си купи жилище на кредит. А тогава работиш където те назначат според връзките на семейството ти, живееш където те настанят според връзките на ронините ти, и учиш /влизаш във висше учебно заведение/ според връзките на семейството си.
Молбите за работа, за учение и за жилище се предаваха заедно с лична автобиография, в която подробно описваш кои са родителите ти и къде и какво точно работят, ако имаш властен родинна е добре за теб да споменеш и него.
Между другото заводът за слепи (Тих труд) ли се казваше? Ванга като незряща в тих труд ли е работила? Я се поразрови къде са били слепите в онова общество!? Те бяха изкарани /изритани/ извън градовете в няколко панелни болка. Тогава не можеше да срещнеш сляп или глух по улицата. Сега са сред нас, интегрират ги в обществото. Все още има название "Блока на слепите", ако те тогава са били нормални работници, защо са били отритнати от обществото в отделен блок/ове накрай града във всеки град? За глухите съм дезинформиран, но ако искаш ще намеря инфо, защо и колко са работили.

За цените можем да говорим надълго и нашироко, да оставим билетчетата за градски транспорт, който беше изцяло поддържан от държавата, а цената на билетите беше за парлама /както се казва/, дори през 1978 билетчето беше 3ст, сега градският транспорт е частен.
Сметни сам друго, билет София-Бургас казваш 9лв, не съм сигурен затова приемам твоето мнение за правилно. Тогава средна заплата 165лв, общо 18 билета до Бургас. Сега средна заплата 770лв, билетът на цена 23, 10 общо 33 еднопосочни билета. Значи днешният българин със средна заплата е с два пъти по висока покупателна способност. И така нататък.
В днешно време за да взема едни човек по малко от средната работна заплата това не значи ли, че е нискоквалифициран и/или с ниска производителност? Да, сега разликите между най-висока и най-ниска заплата са големи, но това се дължи на друго. Старателните не са съгласни да поемат масрафа за нуждите на нестарателните. Затова и стачкуваха през 1989г.
Някой пречи ли ти днес да станеш шеф на банков клон и да вземаш 2500лв заплата? Да можеш да си плащаш спокойно кредита за жилище? Да, пречи ти, ниското образование и това дали ще се представиш добре на конкурса, тоест всичко зависи от теб. Хващаш се, образоваш се, грижиш се да павиш добро впечатление с високо възпитание и стил, и работиш за 2500лв. По лесно е обаче да стоиш на столчето пред лаптопа и да пишеш, колко е тъп, гаден и... е управителя на банка, дето ти отнема жилището за неплатена ипотека.

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 5f97ea4ef2
гласове:
1 2 3 4 5
  (3 гласа)

37.   №36, явно работиш в чужда фирма или банка, за да вземаш въпросните пари. И не ми разправяй американската приказка за това как всичко е възможно, ако много работиш и си кадърен. Въпросът е много спорен. Ако си завършил за нещо по-специфично като професия, ако може да е навън и си кандидатстваш в чужда фирма може и да ти се случи. Иначе можеш да си се доказваш на конкурси, колкото си искаш и ще бъдеш вечният втори. Не може хора с образование да получават толкова, че да не успяват да си покриват сметките за месеца. Животът преди 1989 си имаше минуси, както и много плюсове обаче. Сега минусите са повече, отколкото плюсовете, особено що се отнася до ценностна система - американската и западна консуматорска нагласа е издигната във висша ценност. Това ще затрие държавата със сигурност, ако не се осъзнаем!

 
  ...

...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 65a2c96c18
гласове:
1 2 3 4 5
  (3 гласа)

38.   №32, изобщо нямам пред вид блоковете, а системата и качеството на живота. Сега всеки е хукнал да плюе по комунистите и да ги изкарва какви ли не. Не съм седнал да ги защатавам и да изкарвам че всичко което те напрвиха е добро, защото не е. В същото време никой не може да отрече факта, че много от нещата които те направиха бяха за доброто на държавата ни. Преди 1944 година Бълария беше на предпоследно място в Европа, като зад нас беше само Албания. След като комунистите взеха властта, с огромната помощ на СССР, те индустриализираха страната ни. До преди това България беше една аграрна - пастирска страна, нищо повече от една "бананова република". Нека не забравяме че това са само около 80 години след освобождаването ни от турско робство, при което, турците с дивашките си кланета и грабежи оставиха не само България, но и останалите балкански държави, по-малко или повече банкрутирани. От цялата тази свинщина най много бяха пострадали България и Македония. Комунистите се заеха с преизграждането на страната ни, по напълно уникален техен си начин, под лозунга "крайни ситуации изискват крайни мерки". Системата им беше като х-й, само напред и на зад, никаква дипломация. Каквито и да бяха, това е част от историята ни и трябва да сме обективни, а не като циганите да подскачаме и плюеме без да мислиме. Колкото до "панелките", които толкова много те вълнуват, един ден когато хората се позамогнат, много лесно могат да бъдт разглобени и на тяхно мято издигнати нови, модерни сгради, които да отговарят съвременните изисквания. По времето когато бяха създадини свършиха добра работа и никой не беше бездомен. Как си мислиш че се преизгражда цяла стана с много ограничени средства.

 
  ... горе^
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 65a2c96c18
гласове:
1 2 3 4 5
  (2 гласа)

39.   №36, тогава хората със най сини здравни увреждания живееха в блкове от типа "Блока на слепите" - безплатно, напълно субсидирани от държавата. Причината за това че сега ги виждаме непрекъсато по улиците тези хора е, че много от тях жиеят ТАМ между кошовете за буклук. Защо не вземеш да им обясниш на тях, колко "много по-добре" са от преди 1989 година.

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: e750593026
гласове:
1 2 3 4 5
  (5 гласа)

42.   Номер 3 го е описал много точно. Мога само да добавя, че след висшето Партията разпределяше абсолвентите на работа - даваше им определено работно място в определено населено място. Нормалният абсолвент не е имал възможност да си потърси сам работа където и каквато иска. Така че като нищо те откъсват от твоя град или от този, в който си учил и те пращат да си градиш живота наново в Куртово Койнаре например. Не можеш да откажеш, защото ще те арестуват за тунеядство - да си безработен и без занятие (ученик, студент) беше посдъдимо.

Освен това учениците от горните класове и студентите ги караха насила да работят в селското стопанство (през ваканцията), без да им плащат и ги настаняваха в някакви конюшни с по 20 легла в помещение и без топла вода.

Пишещите машини имаха номера и се следяха от милицията, беше незаконно да притежаваш такава нерегистрирана (все едно сега компютъра да си го регистрираш в участъка). Копирни устройства бяха забранени. Сателитни антени, всичко от тоя род - също. Имаше първа програма; от 18-23ч. втора и в края на 80-те пуснаха и руска телевизия. От радиата - Хоризонт и Христо Ботев.

И това с пионерските лагери беше също една кочина с по 10 легла в хале и душове само в неделя. Сутрин, обед, вечер - строй се на плаца, пей песни за Партията, кълни се във вярност... Не бяха само игри и закачки.

Моето детство мина тогава и мога да кажа, че беше сиво, много сиво и еднакво всичко. Слава Богу, че за децата ми има избор от всичко: и къде да живеят и какво да учат и какво да облекат дори. Тази липса на избор - това за мен е главният минус на онова време.

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 76e2e99bbb
гласове:
1 2 3 4 5
  (9 гласа)

43.   №42
Ако не живях по онова време и съдех за живота, от това което си написал, щях нистина да се наплаша. Много от нещата така си ги преувеличил и очернил, че започвам да се чудя, дали наистина съм бил жив тогава, или просто съм сънувал. Истината е че както и тоагва, така и сега си имаше плюсове и минуси. Проблема идва от това, че минусите сега са много повече от плюсовете и най големият е че ние вече не сме в контрол на нашата държава. Я погледни как систематично, стъпка по съпка, чез цигаизация, турцизация, арабизация, негризация и всякакъв друг вид буклуцизация се унищожава България. Тогава комунистите, за разлика от сегашните продажници, нямаше в никой случай да допуснат това, защото милееха за страната ни.

 
  ... горе^
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 23afeb339c
гласове:
1 2 3 4 5
  (2 гласа)

44.   43, така милееха, че я докараха до фалит, а самите те си правеха каквото искат с нас, които всъщност СМЕ страната ни.

Твоят национализъм не се различава много от тяхната доктрина. Ама поне можеш да си пишеш без страх, че ще те приберат за това.

 
  ...

...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 003fd12a28
гласове:
1 2 3 4 5
  (4 гласа)

45.   Виж хора като номер 3 и номер 42 (за когото подозирам, че е един и същ човек) са най-вероятно хора които се занимават с бзнес и за това те презират комунизма. Защото ще им отнеме възможноста да печелят пари. И дори само мисълта, че онова време би се върнало ги ужасява. Но те просто не могат да разберат, че на обикновенните хора не им е еня за техните пари и обикновенните хора не искат да стават бизнесмени, а желаят сигурен и спокоен живот какъвто държавата не може да им осигури сега.

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 8f632dd845
гласове:
1 2 3 4 5
  (6 гласа)

47.   45, какво значи "обикновените хора"? Бизнесмените(по принцип не харесвам тази дума) не са ли обикновени хора като всички останали?

Брато, още през турско в България се появяват първите фабрики в цялата Османска империя. Българи първи(даже не евреите в Османската империя) се сещат да внесат шивашки технологии от Запада. Ние сме инициативен и напредничав народ, ама комунистите са избили по-голямата част от напредничавите хора, а останалите са ги потискали. Днес ако някой е "бизнесмен" хората го гледат с лошо око, защото: човекът е напредничав, инициативен, старае се да постигне нещо. Другите що се делят от него, а не са приятели с него? Щото комунистите 50 години това са ни набивали в главите - че ако някой иска да постигне нещо повече и не е член на БКП, трябва да бъде издаден на стопанска полиция.

 
  ... горе^
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 68aced72d0
гласове:
1 2 3 4 5
  (0 гласа)

48.   Днес се видя кои хора подкрепят БСП и ДПС, т. е. управлението до 1989-та: пенсионери, роми и турци(и от турците пенсионерите по-специално). За тях е било хубаво. За нормалните хора с мечти е било лошо.

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 7517e4ebe5
гласове:
1 2 3 4 5
  (2 гласа)

49.   Прави бяха 47, прави бяха.

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: f341b9b5e8
гласове:
1 2 3 4 5
  (0 гласа)

50.   аз в коментара си обясних защо искам предишният строй и защо не харесвам бизнесмените и ти с твоят коментар 45 даде нагледен пример за това което искам да обясня.

 
  ... горе^

...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: f8b6d9f7b3
гласове:
1 2 3 4 5
  (3 гласа)

51.   48 Дпс не е съществувало като политическа партия преди 1989 година, турските протести бяха потушавани от Вътрешни войски, а Ахмед Доган беше в затвора. Оправи си малко знанията.

П. с. исках да кажа коментар номер 47

От 45/50

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 3832f2cf1b
гласове:
1 2 3 4 5
  (2 гласа)

52.   До №45 Как държавата, тоест ние /държавата това сме всички ние/, да ти осигурим сигурен и спокоен живот, като ти не искаш да се стараеш за него?
Какво е спокоен и сигурен живот за теб? Ако това е да си позволяваш същите стоки и услуги като през 1980, е ти го имаш, дори с минимална заплата покупателната ти способност е по висока, от на хората през 1980г. През 1980 год. минимална заплата е била 80 лева. За информация по-ниска от минималната заплата, през 1980г получават виетнамски гастарбайтери.
Та да продължим 1980г Кашкавал Витоша (от краве мляко) - 4 лв. Кашкавал Витоша 2013г - 11лв. С една минимална заплата през 1980 си купуваш 20кг Кашкавал Витоша, една минимална заплата през 2013=28кг Кашкавал Витоша.

Как да осиурим на циганина от махалата с 10-те деца, сигурен и спокоен живот, като той няма дори основно образование, а иска да може да храни 12 членно семейство, иска да работи, но с по малко труд и с повече бира?
Да не говорим че 80% от българите искат да са шефове, а кандидат метачите са 0, 01%. Обаче като погледнеш същите хора от към образование и качества 0, 01% стават за шефове и 80% от работоспособните стават само за метачи.

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: b14d37366c
гласове:
1 2 3 4 5
  (3 гласа)

53.   Хайде номер 52 не ми приписвай действия които не съм направил или неща които не съм казал. Аз съм готов и на невъзможното за да направя живота в България сигурен и спокоен за обикновенните граждани. А ти самата какво направи за да имаме спокоен живот щом ме обвиняваш мен, че нищо не съм направил? Ти си последният човек на когото ще давам обяснения И от сега ти казвам каквото и да кажеш няма да ме убедиш, че сега сме по-добре от тогава. Както казах по-нагоре ти се интересуваш единствено от това да печелиш пари и да си въртиш бизнеса и да имаш скъпа кола. Мен твоите икономически теории и миш-маши не ме интересуват. В коментар номер 4 съм обяснил защо предпочитам предишният строй. И ако трябва да избирам между демократичен строй при който наркопласьорите свободно да си продават наркотици или тоталитарен строй при който наркопласьорите да гният в Белене, но и същевременно такива като теб да не могат да си въртят бизнеса ще избера второто по простата причина, че ми пука много повече за хилядите майки чиито деца са умряли от хероин от колкото за възможността ти да имаш скъпа кола и екскурзии в чужбина.

 
  ... горе^
преди: 10 години, 7 месеца
hash: 3832f2cf1b
гласове:
1 2 3 4 5
  (1 гласа)

55.   До №53.
Аз №52 не се оплаквам от живота си, дори да имам проблеми, защото знам, че вината не е в държавата, тоест във всички вас, а в мен. Знам че не съм нефтен магнат заради мен, и не смятам виновни вас за това. Ти искаш аз да направя нещо, за да имате спокоен живот, е правя-плащам данъци, може би всеки ден минаваш по улица направена с пари от моите данъци. Ти казваш, че не си направил нищо за себе си, аз не търся да правиш нещо за мен, искам да направиш нещо за себе си, изкарай БВП и да плати данък за общата държава.
При социализма в България имаше наркомани.
Знам го от лекари. Просто не се говореше за това. Тогава ДС търгуваше с Каптагон и други неща.
Впрочем, при социализма и изоставени деца нямаше, , и недъгави деца нямаше, и душевноболни нямаше, а заварихме пълни домове на закътъни места като Могилино. И гейьове нямаше, ама Евгени Минчев е на 50г и казва играехме си момчета в Пазарджик и във военното училище, като си бъркахме в гащите, Шаман Реджеб – Шамито от Разград казва трудно беше да си гей през соца и т. н.
То и сега няма дрога в С. Корея, защо не се преместиш да живееш там?

 
  ...
преди: 10 години, 7 месеца
hash: a5da468bcc
гласове:
1 2 3 4 5
  (13 гласа)

56.   Ха сега скъпи ми авторе, сам си направи изводите от първите коментари 2 и 3, кое е по важно? Да ръпаш наблъскана с нитрати изкуствено гледана краставица през април, или да си спокоен че децата ти растат здрави и защитени хранейки се с екологични храни, а не с Е-та.
Да говориш врели некипели за тоя оня без да ти правят нищо, или да си сигурен че имаш сигурна работа, образование и абсолютно безплатно здравеопазване.
Да си купиш с последните пари някоя австрийска ръжда, била някога кола, минала през 3-4 собственика, или макар и след няколко години чакане да се сдобиеш с чисто нов автомобил, пък бил той и руски, ама чисто нов от завода.
Да можеш да отидеш до всяка точка на света без никой да ти държи сметка за това (разбира се ако имаш пари за това, щото ако си зададеш въпроса какъв процент от българите имат възможност да идат на еккурзия извън страната ще стигнеш до заключение, че са не повече от 10%), или да можеш да си позволиш без безумно спестяване 20-дневна почивка на родното черноморие. Кой сега ходи драги за 20 дена на море, а? Олигарси, бизнесмени, някой с дебело портмоне. Направи си сметка кое е по добре? Да имаш мечти, бъдеще, работа, сигурност, безопасност, или лъскави витрини, нулево здравеопазване, безбожно скъпи лекарства, безработица, абсолютна разруха накъдето се обърнеш. Заводи, предприятия, комбинати, фабрики всичко се унищожи и продаде за жълти стотинки. Пълна деградация на младежта, простотия да те залива отвсякъде, ниско бюджетни порно филми по кабелната, разврат накъдето се обърнеш, страх да се покажеш след като се мръкне в някой по-краен квартал, за да не останеш без протофел и гащи.
И стига с тия банани и цитруси, че ми дойде до гуша. Били само по нова година. Да така беше. И сега пък някой ще каже, че яде всеки ден банани. Нима това е най-важното.
Нима най-важното е да има всичко по магазините.
Да всичко има, но е зад витрината и е скъпо за повечето.
Капитала диктува нещата, а не вярата в едно по добро общество!!!

 
  ...

1-50 от 85
Коментари очaкващи одобрение: няма
...

Коментари, които са написани неграмотно, с латински или главни букви няма да бъдат добавени!

1. Бъди полезен на другите с коментара си!
2. Хейтъри не се толерират!
3. Обидните квалификации не са аргумент :-)
4. Пазете мъдростта за себе си, другите имат нужда от съчувствие!

Знаете ли, че след символите запетая и точка винаги следва интервал?   [ Да ]   [ Не ]

При нас коментарите се одобряват ръчно. Въведи своя имейл адрес и ще получиш известие, когато бъде публикуван нов коментар.(какво е това?)



Copyright © 2007 Spodeli.net
eXTReMe Tracker